Hoe gezond is het eten van sushi?

Traditioneel gezien staat de Japanse keuken bekend als een van de gezondste keukens in de wereld. Japanse mensen worden niet voor niets gemiddeld vrij oud. De Japanse keuken kennen wij in Nederland vooral van all you can eat sushi restaurants. Is het eten van sushi net zo gezond?

All you can eat sushi versus traditionele Japanse keuken

Hoe in Nederland sushi gegeten wordt, is niet te vergelijken met de traditionele Japanse keuken. Niet alleen de manier van koken is anders, ook de volgorde van eten, de bijgerechten en wat wij bij het eten drinken wijkt nogal af van wat de echte Japanner zou doen. Uiteraard wordt bij sushi wel gebruik gemaakt van verschillende ingrediënten die erg gezond zijn.

Drink eens een glaasje groene thee

In het westen zijn we gewend om in een restaurant bij het eten een glas frisdrank, een bietje of een wijntje te bestellen. Traditioneel gezien drinkt een Japanner bij zijn diner een glas groene thee. Deze Japanse thee wordt op een bepaalde manier gedroogd, waardoor het een kruidige thee wordt. Aannemelijk is dat een glas groene thee aanzienlijk gezonder is dan een glaasje bier of een suikerrijke frisdrank, maar of het de Westerlingen weerhoudt?

Omega-3 in vette vis

Rauwe vis is een ingrediënt dat goed is voor je gezondheid. Wel is het zo dat er heel veel verschillende soorten vis zijn. Een stukje witvis is bijvoorbeeld veel lichter verteerbaar en minder vet dan een stukje donker vis. Aan de andere kant bevat de vette vis weer meer Omega-3, een onderdeel van onze voeding, dat erg gezond is.

Zeewier, een gezond ingrediënt

Ook zeewier wordt veel in de Japanse keuken gebruikt. Dit product is zeer goed voor de gezondheid. Veel sushi in een all you can eat sushi restaurant heeft een stukje zeewier als bestanddeel. Zeewier is, naast dat het zo gezond is, ook nog eens handig omdat het de ingrediënten van sushi bij elkaar houdt. Behalve dat zeewier gebruikt wordt voor maki-rolletjes, wordt het ook als puntzakje bij andere sushi gebruikt.

Sushi met groenten

De Japanse keuken is deels gezond omdat er zoveel groente gebruikt wordt. Ook in sushi heb je veel varianten met groente als bestanddeel. Komkommer is veelgebruikt, maar ook gember, avocado, zeewier en sojaboontjes. Een salade van sojaboontjes is overigens een aanrader!

Is de verse vis wel vers?

Wat sushi gezond maakt, is het feit dat verse vis gebruikt wordt voor de bereiding. Let echter wel op dat die vis ook echt vers is. Als er niet goed op de hygiëne gelet wordt, kan vis zelfs heel slecht voor de gezondheid zijn. Wat voor de hygiëne ook van belang is, is hoe schoon de keuken is en of de kok met plastic handschoentjes werkt of niet. Bezoek dus alleen restaurants met een goede reputatie, zoals dit sushi restaurant in Den Bosch.

Neem er een salade bij

Veel sushi hebben ingrediënten die goed zijn voor de gezondheid, maar alleen maar sushi eten zou toch niet goed zijn. De voedingstoffen in sushi zijn als totaalplaatje niet compleet. Als je goed oplet wat je bestelt, kan de maaltijd wel als compleet en gezond gezien worden. Kies bijvoorbeeld naast vette vis, rijst en zeewier voor een extra portie groente.

Vermijd toevoegingen

Veel sushi wordt bijvoorbeeld bereid met mayonaise of andere niet zo gezonde bestanddelen. Als je bewust gezond sushi wilt eten, is het dus aan te raden om goed te kijken wat de bestanddelen van de verschillende sushi zijn. Ook gefrituurde sushi, een invloed van het Westen, is uiteraard niet gezond.

Let op met zout!

Sushi wordt gegeten met sojasaus als finishing touch. Let er echter wel op hoe zout de sojasaus is. Als je nagaat dat je maximaal 6 gram zout nodig hebt per dag, dan kun je wel berekenen hoeveel zout wij gemiddeld te veel consumeren.

Overeten is nooit goed

Tot slot een echt Japans advies: eet tot je 80% vol zit. Japanners zullen niet snel overeten en wij in het Westen doen dat vaak wel. Vooral in een restaurant eten we net even te veel. Voordeel van all you can eat sushi is dat je vaak met stokjes eet. Langzaam eten is aanzienlijk beter voor de gezondheid dan snel eten. Misschien moeten we de hele week maar met stokjes gaan eten…

Deel mee...Share on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedIn