3 natuurlijke, betaalbare en voedzame ontbijtmaaltijden

Dat ontbijten belangrijk is, dat weten we al jaren. Voedingsadviseurs drukken ons dat regelmatig op ons hart. Het is dan ook de eerste maaltijd die neemt als je wakker wordt. Zonder ontbijt krijgt je lichaam niet genoeg bouwstenen om aan de slag te gaan. Je hebt immers al de hele nacht niks gegeten. Zonder ontbijt kunnen we simpelweg niet functioneren.

Laten we beginnen met het nut van ontbijten

Het is belangrijk dat je darmen direct aan het begin van de dag aan het werk gaan. Bovendien krijg je, als je gezond ontbijt, al een heleboel voedingsstoffen binnen die je dagelijks nodig hebt. Volgens onderzoek krijgen mensen die elke dag ontbijten gemakkelijker hun benodigde vitaminen en mineralen binnen. Ook als je af wilt vallen, is ontbijten belangrijk. Je krijgt na het ontbijt minder snel trek in ‘foute’ dingen en zit even vol met goede voedingsstoffen. Nu zijn de meningen nogal verdeeld over wat gezond is. Wat de een gezond noemt, wordt door de ander tegengesproken. Jammer, want de keuze voor een goed ontbijt wordt hier niet makkelijker van. Wij denken dat variatie goed is. Wellicht drie verschillende ontbijtjes die je gedurende de week afwisselt. We zetten daarom drie ontbijtjes op een rij voor je, die volgens ons voedzaam en natuurlijk zijn. Bovendien zijn ze ook nog eens betaalbaar.

Muesli in een kommetje yoghurt

Welke yoghurt je in het kommetje doet, dat is niet zo belangrijk. Je kunt zelfs kiezen voor volle yoghurt, omdat deze variant nog steeds minder calorieën bevat dan bijvoorbeeld iets kant-en-klaars. Kies dus de yoghurt die je lekker vindt, je wilt immers een lekker ontbijt? Als je op zoek gaat naar muesli, dan zie je al snel dat er zoveel variatie is, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wil je je ontbijt echt betaalbaar maken, kies dan de allergoedkoopste muesli en daarnaast een muesli die misschien wat duurder is, maar ook voedzamer. Kijk wel goed op het pak, sommige mueslivarianten bevatten veel toegevoegde suikers. Door de twee muesli-varianten te mengen, krijg je een betaalbare én voedzame muesli. Een scheutje in je yoghurt en jouw ontbijt staat klaar. Hou je meer van muesli in je melk, dan vervang je de yoghurt gewoon voor melk.

Een eenvoudige volkoren boterham met beleg

Niks mis met een gewone boterham! Brood is voedzaam en een prima start van de dag. Het is alleen vrij ingewikkeld om goedkoop beleg te vinden. Dus beleg je de boterham met bijvoorbeeld een dun laagje appelstroop. Voor de afwisseling beleg je het met kaas, kies alleen wel een magere kaassoort. Jammer genoeg is ‘goedkoop’ in de supermarkt vaak synoniem aan ‘met veel niet-zo-gezonde toevoegingen’. De goedkoopste belegsoorten zijn daarom niet de meest gezonde belegsoorten. Wat heel leuk is, is zelf beleg maken. De kosten zijn zo te overzien en je hebt toch iets gezonds op je brood. Zelfgemaakte belegsoorten zijn bijvoorbeeld suikervrije jam, pindakaas, bonendip, humus, etc. Je kunt dit voorbereiden en in potjes bewaren. Dan heb je altijd wel een potje gezond en betaalbaar beleg in huis.

Ontbijten met havermout: terug van weggeweest

Het lijkt is van vroeger, maar havermout is terug van weggeweest. Het is een voedzaam product en je kunt er alle kanten mee op. Zo kun je het bijvoorbeeld koken met melk of combineren met fruit, zaden en noten. Havermout is makkelijk, gezond en lekker. Wist je bijvoorbeeld dat het je cholesterolgehalte verlaagd? Havermout zorgt er daarnaast voor dat je niet snel honger krijgt. Het is dus ook nog eens goed voor de lijn. Als je fruit kiest van het seizoen, dan vallen de kosten best mee. Bovendien, de havermout zelf is heel goedkoop. Een kommetje havermout heb je zo op tafel staan. Je kunt het bijvoorbeeld met een beetje melk in de magnetron opwarmen. Ook in een pannetje is het maar vijf minuten werk, mits je uiteraard een voorgekookte havermout in huis hebt. Een havermout van de natuurvoedingswinkel doet er iets langer over.